Mentale klachten zijn wereldwijd een groeiend probleem, en pieken tijdens de werkzame leeftijd. 30% van het verzuim hangt samen met psychische klachten, en de verwachting is dat het percentage blijft stijgen. Negatieve werkomstandigheden kunnen problemen en uitval vergroten; daar ligt een verantwoordelijkheid van de organisatie.
Werk kan ook juist bijdragen aan mentale gezondheid, door voldoening, zelfvertrouwen, structuur, contact en betekenis te bieden. Een mooie kans voor organisaties. Door te investeren in de mentale gezondheid van medewerkers kun je als organisatie je mensen helpen om zich beter te voelen en de betrokkenheid te verhogen. Dat draagt niet alleen bij aan het succes van de organisatie maar ook aan het welzijn van je mensen.
Wat kun je als organisatie met mentale problemen?
‘Gewone’ spanning of bijna burnout?
Mentale klachten gaan over gedrag, gedachten en gevoelens. Dat is nogal breed en alles hangt met elkaar samen. Hoe weet je dan wat er precies aan de hand is, wat je er aan kunt doen en of er reden tot zorg is? ‘Gewone’ spanning of bijna burnout? Wat rustiger aan doen of juist moeilijkheden aanpakken?
Grenzen
Lastig voor iemand zelf, en ook voor HR en leidinggevenden, van wie inmiddels vaak verwacht lijkt te worden dat ze alles kunnen en overal tijd voor hebben. Maar je kunt en wilt niet alles bespreken op werk. Je hebt geen tijd en energie om iedereen altijd persoonlijke aandacht te geven én niet iedere leidinggevende is er goed in.
Snel tot de kern in een vertrouwelijk gesprek
De ervaren Yet Experts kunnen snel ontrafelen wat er speelt. Ze kunnen even meekijken, zonder eigen belang in de situatie. Naast iemand gaan staan en ook een eerlijke spiegel voorhouden. Met de focus op wat iemand zelf in huis heeft om goed verder te kunnen. Het is geen intake maar een opzichzelfstaand gesprek. We stellen geen diagnose maar hebben wel de kennis en ervaring om goed door te vragen en zonodig advies te geven.
Verandering van mindset
We lossen natuurlijk niet alles op in één gesprek. Veranderen gaat geleidelijk, met oefenen. Dat betekent niet dat daar steeds een professional bij mee hoeft te lopen. Mensen zijn veerkrachtig. Af en toe, op een lastig moment, een goed gesprek om de mindset te veranderen is een bewezen effectieve manier om kort en goed bij te sturen.
Voorkom ellende
Zo’n korte interventie is gemakkelijk, snel in te zetten. Het kost relatief weinig tijd, geld en aandacht. Zo kun je in een vroeg stadium bijsturen. Daarmee kun je niet alleen niet alleen verzuim en uitval voorkomen, maar ook veel ellende onderweg daar naar toe.
Versterk betrokkenheid en veerkracht
Een medewerker die zich niet goed voelt, niet goed werkt, en niet goed communiceert, heeft een negatieve invloed op de omgeving. Niet alleen op de werkvloer maar ook thuis.
Dat is zonde, want als je snel bijstuurt, versterk je de betrokkenheid en veerkracht van je mensen en daarmee van de organisatie. Daar wordt iedereen beter van!