1. Vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon

Je wilt je veilig voelen op je werk. Deze expert is een eerste aanspreekpunt bij vragen over grensoverschrijdend gedrag.

65%

van de werknemers geeft aan dat ze moeite hebben om werk en privé in balans te houden.

Bron: TNO, 2020

46%

van de werknemers ervaart hoge taakeisen op het werk, wat kan bijdragen aan werkstress.

Bron: Arbobalans, 2020

43%

van de werknemers geeft aan regelmatig te piekeren over werk buiten werktijd.

Bron: TNO, 2020

Ongemakkelijke situatie op je werk?

Of het nu gaat om uitbarstingen van je baas, ongepaste opmerkingen van een klant of ongewenste grappen van een collega, je bent niet alleen. Een vertrouwenspersoon is er om te luisteren, te ondersteunen en je te helpen met deze uitdagingen om te gaan.
De vertrouwenspersonen van Yet zijn geregistreerd bij de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen, LVV en werken volgens de Single Session Methode.

Een luisterend oor en helderheid, als jij dat wilt

Je kunt een volledig vertrouwelijke, online sessie boeken op een tijdstip dat jou uitkomt, zodat jij de controle hebt. Of je nu te maken hebt met een eenmalig probleem of aanhoudende stress, praten erover kan rust, inzicht en nieuwe perspectieven bieden. Je hoeft niet te wachten tot de situatie uit de hand loopt. Hoe sneller je je verhaal deelt, hoe eerder we samen een oplossing kunnen vinden.

Ben ik nou gek?

Als je twijfelt aan je eigen gevoelens—je afvraagt of je overdrijft of dingen verbeeldt—kan de vertrouwenspersoon het luisterend oor en de duidelijkheid bieden die je nodig hebt. Het is oké om hulp te zoeken als je niet zeker weet of je zorgen gegrond zijn.

De vertrouwenspersoon biedt een veilige ruimte om je gevoelens en opties te bespreken. Je kunt een afspraak maken op het moment dat het nodig is, 100% vertrouwelijk.

Laat twijfels of angsten je niet tegenhouden. Een gesprek met een vertrouwenspersoon kan het verschil maken, en biedt de helderheid en steun precies wanneer je het nodig hebt. Hieronder stelt één van onze vertrouwenspersonen, Kristy van der Heijden, zich voor.

 

Kristy van der Heijden

Vertrouwenspersoon

‘’Ik bewonder mensen die de moed hebben om die eerste stap te zetten.’’

Vertrouwenspersoon Kristy is een sensitieve en ruimdenkende luisteraar. Ze vindt het belangrijk dat mensen zich echt gezien voelen. Volgens Kristy hoeven mensen niet te wachten tot hun problemen een crisispunt bereiken voordat ze hulp zoeken. Ze moedigt hen juist aan om eerder te handelen. Ze weet dat het vaak niet gemakkelijk en vanzelfsprekend is om dit bespreekbaar te maken. Kristy zegt: ‘’Ik bewonder mensen die de moed hebben om die eerste stap te zetten’’. De sleutel tot een sociaal veilige en productieve werkplek, volgens haar, is openheid, vertrouwen en gelijkwaardigheid.

Gelijkwaardigheid

Volgens Kristy kan hiërarchie een aanjager zijn van ongewenst gedrag, zij gelooft sterk in de kracht van gelijkwaardigheid. Ze herinnert zich haar stage bij een organisatie die met psychisch kwetsbare mensen werkte, de sfeer van wederzijds respect en gelijkwaardigheid was daar voelbaar. Daar leerde ze hoe belangrijk het is dat iedereen, ongeacht hun rol, als gelijkwaardig wordt behandeld. Dit is een overtuiging die ze in haar huidige werk nog steeds naleeft.

“Hoe eerder iemand iets bespreekbaar durft te maken, hoe groter de kans is dat je met elkaar tot een oplossing kunt komen’’

Kristy weet uit eigen ervaring hoeveel impact het kan hebben als je je niet veilig voelt op het werk en hoe waardevol het is om dit vervolgens in vertrouwen te kunnen bespreken. Dit draagt bij aan haar toewijding om anderen hierbij te ondersteunen. Kristy zegt: “Het liefst zoek je naar een oplossing in informele sfeer. Hoe eerder iemand iets bespreekbaar durft te maken, hoe groter de kans is dat je met elkaar tot een oplossing kunt komen’’. Soms kan één gesprek, op het juiste moment, al een wereld van verschil maken.

Kristy creëert graag een veilige plek waarbij alles er mag zijn en nodigt de ander uit om vrijuit te spreken. Ze luistert, zonder oordeel, naar wat er gezegd wordt én naar wat er niet gezegd wordt. Ze verteld: ’’Door tijdens een sessie woorden te geven aan wat ik zie, hoor en voel kan ik op een liefdevolle manier een spiegel geven aan de ander. Ik hoor regelmatig terug dat ik rust breng in een gesprek, waardoor de ander de ruimte krijgt om gedachten te ordenen en de situatie vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Dit geeft rust en overzicht’’.

Escalatie voorkomen

Ze maakt gebruik van de Single Session methode, die focust op snelle en doeltreffende hulp. De kern van deze methode is om mensen te helpen hun eigen oplossingen te ontdekken, door te luisteren en vragen te stellen, niet door advies te geven. Het gaat om het maken van kleine stappen die kunnen leiden tot grote veranderingen. Het doel is om mensen vroegtijdig te helpen, om zo hopelijk te voorkomen dat problemen escaleren.

Kristy concludeert: “In mijn loopbaan heb ik het met eigen ogen gezien, ik ken zoveel schrijnende voorbeelden van wat er kan gebeuren als mensen lang moeten wachten op adequate hulp. Juist doordat er iemand snel beschikbaar is, zelfs binnen 24 of 48 uur, werkt dit ook heel erg preventief, hier kun je een hoop gedoe mee voorkomen’’.

Door de inzet van mensen zoals Kristy, kan de werkplek een plek worden waar iedereen zich gehoord, gerespecteerd en veilig voelt. Haar werk toont het belang van vroege interventie en het creëren van een open, gelijkwaardige organisatie waarin iedereen zijn beste bijdrage kan leveren.

Heb jij ook behoefte aan een goed, vertrouwelijk gesprek? Wij zijn er voor je, en je kunt snel terecht.

 

Plan een gesprekPlan een gesprek